Дарин Маджаров: Образованието е най-добрата инвестиция, чрез която България може да ускори развитието си

Визията на Дарин Маджаров

  • Уроците по всички учебни предмети от 1-ви до 12-ти клас в училищата на България трябва да бъдат на разбираем и интересен език.
  • Чрез примера, който дава образователният сайт Уча.се, да се помогне на стотици хиляди учители и ученици да повишат успеха и ангажираността в българското образование.
  • Образованието да е ценност, която се залага вкъщи при възпитанието.

Когато реших, че искам да направя “каталог” на стойностните хора в България, имах един списък от критерии, на които трябваше да отговарят. Хора с кауза, със силна воля и усещане за общественото благо. Хора с визия, как да станат нещата в областта, в която работят. Успешни и по възможност финансово независими. Сърце на правилното място.

Много изисквания. Да. Така е, и впоследствие разбрах, че успехът и финансовата независимост са относителни неща. Някак си успехът, ако го мерим в пари, често изключва най-ценното качество, което търся в хората – стремежа към развитие напред за цялото общество, а не само за самите си тях.

Понякога срещам “people who tick all the boxes” – хора, които действително отговарят на всичките критерии. Дарин Маджаров е един от тях. Той предлага съвременно решение за качествено образование, чрез Интернет платформата Уча.се.

Дали е цялостно решение или лепенка върху болното ни образование, е въпрос на гледна точка. Вече половината училища в България имат абонамент за този образователен сайт и учителите ефективно използват видео уроците му ежедневно, за да поднесат темите по всички предмети, дори математиката, на по-разбираем и увлекателен език.

Според мен, “Уча.се” е една от най-големите и най-важните каузи в България и понеже има успешен бизнес модел, можем да сме сигурни, че ще продължава да се развива и да се подобрява.

Идеята на Дарин се ражда, докато сестричката му, в дома им, в Дряново, имала нужда някой да й помогне с домашните. По това време Дарин е студент и учи в Белгия. Дългите упражнения по skype го изморяват и той започва да прави първите видео уроци за по-малката си сестра и после за нейните съученици. От там нататък историята на ”Уча.се” е класика. Пример, как трябва да се развива една силна, съвременна бизнес идея. Дано да има още много такива. Като Дарин и други като него – енергични, изобретателни и иновативни. Надявам се. Именно те са необходими, за да направим от България независима, просперираща и уважавана държава.

Патрик Смитьойс.

В няколко реда

Дарин Маджаров е на 30 години от град Дряново. Той завършва с медал за отличен успех (6.00) Априловската гимназия през 2006 г. През периода 2006 – 2011 г. получава бакалавърска и магистърска степен по електроника и компютърни науки в Jacobs University в Бремен, Германия. От 2011 г. е докторант в областта на възобновяеми източници на енергия и електрически коли в KU Leuven, Белгия.

Създава Уча.се през 2012 г., като до сега записва над 1000 видео урока по математика, физика, химия, биология, английски език и др, а целта е „Уча.се“ да бъде мястото, на което всеки получава уроците за училище на разбираем и интересен език. След като интересът към образователния сайт нараства, Дарин прекъсва докторантурата си и се завръща в България, за да се отдаде изцяло на „Уча.се“ и да изгради силен екип, с който да подобрят образованието в България.

Дарин Маджаров е отличен в класацията на Форбс за 30 лидери под 30 годишна възраст, както и в класацията на Дарик за 40 вдъхновяващи, иновативни и смели хора под 40-годишна възраст.

На сайта „Уча.се“ вече има над 11000 видео урока и упражнения и до сега имате близо 25 милиона гледания. Колко човека вече работят при вас? Или по скоро, можеш ли да опишеш организацията и екипа?

Един известен предприемач нали така го попитали: „Колко човека работят при Вас?“ И той казал: „Надявам се, поне половината“ / Усмихва се /.

Ние сме много интересен и силен отбор вече от 85 човека и всички сме водени от мисията да подобрим живота в България, като издигнем образованието на топ ниво. Екип сме от опитни учители, видео аниматори, монтажисти, озвучители, програмисти, маркетинг специалисти, дизайнери, хора, които се грижат за партньорствата ни с училищата…

С част от екипа на Уча.се. Снимка: facebook/Уча.се

Имаме 2 офиса – в София и във Варна. Работим и с учители от цялата страна, защото навсякъде има много силни личности и за да имаме реални впечатления за обстановката навсякъде.

Можеш ли накратко да опишеш как се прави видео-урок? Не ми се струва много лесно. Съдържанието трябва да е в крак с учебниците в училището, трябва да бъде разказано по интересен начин, трябва да впечатли детето, за да го помни. Как го правите?

През годините подобрявахме постоянно качеството на видео уроците. В началото бяха доста аматьорски, сега са на много, много високо ниво, което означава и че влагаме в пъти повече усилия и пари за направата на един видео урок. Повечето видеа се правят така… Първо, опитен учител прави план на урока с всичко важно, което трябва да се включи. След това сценарист доразвива текста, като го прави на разбираем и интересен език за учениците. След като учителят одобри финалния текст, озвучител записва аудио файла, като го разказва много ентусиазирано. Монтажист монтира аудиото и му слага ефекти. От там видео аниматорът и учителят работят над визуалното представяне и анимацията. В последната фаза аудиото и анимациите се напасват. Учителят одобрява видео урока и той се качва на сайта.

Дълъг процес, но за да стават нещата на много високо ниво, трябва да се работи здраво!

И самите видеа? Струва ми се ужасно много работа да го нарисуваш, да направиш анимациите, да го озвучаваш…

Ами както виждаме от процеса, много работа си е… Все едно правим мини филм.

Екипа на Уча.се по време на работа над визуалното представяне и анимацията. Снимка: Ивелина Чолакова

И така вече няколко хиляди видео урока. За нас е удоволствие, защото това ни е мисията. Ако не беше така, няма абсолютно никакъв шанс, човек да издържи 6 години на това темпо на работа. Хората в света постигат огромни успехи, само когато „работата“ им е мисия. Толкова много трудности и безсънни нощи има, че ако на човек не му е мисия, ще се откаже 1000 пъти. Всеки ден.

Имал ли си личен мотив за да  създадеш образователен  сайт?

Преди 6 години бях в Белгия и работех над моята докторантура. Сестра ми тогава беше в 11. клас и въпреки, че беше отличничка, понякога ми се обаждаше, за да й помагам с някой друг урок по физика или математика. Понякога се случваше през няколко седмици да ме пита същото нещо, все когато бързах за някъде. Тогава се разбрахме да записваме обясненията на видео и тя да си ги гледа по колкото пъти прецени. Показа ги и на нейните съученици и те също изкараха една камара шестици. Тогава направих набързо един простичък сайт и започнах да ги качвам там. Учениците си разказваха, че има един сайт, където един пич много разбираемо обяснява нещата. Започнаха да идват все повече и да ми пишат: „Хайде прави и по история, по биология, по химия, по всичко… Много разбираемо обясняваш.“ Тогава поканих да се включат учители, за да може заедно да правим нещата по-качествено. И така… Бях като в казарма. Сутрин ставах в 06:00, записвах видео урок, отивах на работа да си карам докторантурата, след работа записвах видео, спорт, вечеря и в леглото. Няколко месеца така.

Понякога се забавях с няколко часа или с ден и се стигна до момента, в който едно момче ми писа: “Ти си пълен смотаняк. Имам двойка заради теб. Защо не качи видео???“ Тогава си казах: Еха… Тези тези хора разчитат единствено на видео уроците и дали ще имат двойка или петица-шестица, зависи от това дали ще успея да създам навреме видео урока… Това ясно ми показа, че има огромна нужда от „Уча.се“, затова прекъснах докторантурата и зарязах всичко, което правех там. Дойдох си, за да направим този голям и силен екип и да развием „Уча.се“ професионално и на много високо ниво.

Не ли е срам, по принцип, че трябва да ви има в България? Аз безкрайно се нервирам от факта, че моето момиче е на училище от 8 сутринта до 5 следобед и всеки уикенд има домашни. Тя е на 8 (осем!) години. Това вече за мен е абсурд. Аз си спомням, че чак в гимназията имах “homework”. А от приятели знам, че деца на 11 и 12 години са на уроци по математика. Побеснявам, когато чуя за тези неща. Какво е причината училищата в сегашно време да не успяват да поднесат на децата необходимия материал в училището – и то от 8:00 до 16:00ч.?

В следващите години просто задължително ще има подобни платформи като „Уча.се“ във всяка една страна в световен мащаб. На много места това вече е факт и навсякъде виждат колко полезно е това.

София Илиева (начален учител с над 34 години стаж) разказва как видео уроците и упражненията на Уча.се й помагат в часовете в училище.

Учениците имат съвсем различно възприятие за света от повечето възрастни. Навсякъде, не само тук. Учениците учат много лесно и бързо онлайн. Целта трябва да е учениците да се подготвят сравнително бързо за училище и да им остава свободно време, за да бъдат просто деца… Да се виждат с приятели, да играят, да се забавляват, да развиват другите важни социални умения. Така те ще откриват и нещата, които ги палят в живота. Когато ги притискаме прекалено много да учат по цял ден, обикновено губят интерес. Ние, възрастните, реагираме по същия начин.

Една вечер се “рових” във вашия сайт и наистина съм много впечатлен от цялата концепция и професионализма. С вашата платформа, вече няма нужда човек да ходи физически на училище. Наблюдава ли се такава тенденция? Нали homeschooling било много модерно?

Целта на „Уча.се“ не е да замести училището или учителите, а да им помогне. През този сайт учениците могат да научат основните факти и знания, които им трябват за живота. Вече в училище трябва да се развиват другите безценни умения за успех в живота – комуникационни умения, презентационни умения, умения за работа в екип, лидерство и т.н. Онлайн платформите ще пестят време, за да може в училище да се фокусират върху това.

При положение, че в малките градове и села затвориха много училища, поради намалелия брой деца,  други изнемогват с разходите, с учителите и какви ли не подобни проблеми. Не ли е по-лесно да качат една плазма с тон колони във всяка класна стая? Тогава учителите могат да работят много по-ефикасно, давайки само някакво въведение към материала и да отговарят на въпросите на учениците. Докато образователната система не е оправена в България, мисля че платформата ви е идеалното временно решение. Как го виждаш ти?

Вече над 900 училища в България използват „Уча.се“ много редовно в класните стаи! Учителите прожектират видео уроците по време на часа и споделят, че резултатите са впечатляващи! Учениците внимават, повишава се успехът, уважението към учителите става по-голямо. Всеки месец се включват и още и още училища. Просто навсякъде по света платформи като „Уча.се“ ще стават напълно стандартни в учебния процес.

Ако има някой в държавата, който е направил чудеса за образованието в България, това си ти. Министъра на образованието склонен ли е да черпи опит от теб?

Миналата седмица се запознахме с министъра на образованието по негова покана и си поговорихме. Разбрах, че целта му е да дадат възможност на още повече ученици и учители да ползват онлайн ресурси за образование; да разширят достъпа на учениците до всякакви онлайн материали. Това е хубава посока и се надявам да успеят, защото вече е доказано, че това ще улесни много обучителния процес. Та, това са ми впечатленията от кратката ни среща. Според мен най-важното в случая е министърът да има силен екип, който да движи оперативните теми в темпо.

Според теб, какви са основните проблеми на образованието в България?

Всички виждаме доста неща, които могат да се подобряват. Въпросът е от кои да започнем…

Споделям две основни неща, които ми правят голямо впечатление:

1. Образованието да е ценност в семейството;

2. В училище да се преподава разбираемо и ангажиращо.

Уча.се с награда „Спасител на детството“, ноември 2017 г.

Ако образованието не е ценност в семейството и родителите не насърчават детето с ценни съвети за образованието и бъдещето, то и най-гениалният учител много трудно ще се справи. Ценностите се залагат вкъщи при възпитанието. В училище се доразвиват. Тук сигурно някои хора ще кажат: ето, пак родителите виновни… Нали имаме училища?

Ами, ако някой родител си кара колата и си хвърли фаса през прозореца, колкото и учителката да преподава урока за опазване на природата, ефект – нулев. Ако бащата казва на сина си „в училище като те закачи някой, набий го, за да знае кой си“, учителите трудно могат да повлияят.

Човек трябва да е възпитан добре и насърчаван в началните години с мисълта, че като учи и се развива, ще има щастлив живот.

След като сме постигнали точка 1, приемаме, че учениците идват в училище с нагласата, че те ще се развиват и училището ще им помогне за техния успех. Там ролята на учителите е да ги запалят по предметите, за да може учениците да открият кое им е интересно и с какво искат да се занимават. Това става като се преподава разбираемо и ангажиращо. С практика, с проекти, с игри, с преживявания – неща, които могат да запомнят за цял живот.

Кратко решение за тях от млад човек-прагматик?

За точка 1 нямам решение; не съм мислил, но трябва. В „Уча.се“ сме се фокусирали върху точка 2, защото там обществото ни ще получи най-добър и най-бърз резултат. Видео уроците и упражненията в Уча.се правят ученето на разбираем и интересен език. „Уча.се“ се ползва в над 50% от българските училища, където учителите се стараят много и преподават в класните стаи, като прожектират видео уроците и правят всички заедно упражнения. След училище учениците имат отново възможност вкъщи да преговорят с „Уча.се“ всичко важно и да се подготвят за училище по най-добрия начин. Това дава прекрасни резултати.

Сайта www.ucha.se е платен. Няма как, ако няма държавно или грантово финансиране. Но от другата страна това е вдъхновяващо, че имате работещ бизнес модел. Щом успяхте в България, където вашия таргет са 500 000 ученици, даже и по-малко, представи се какъв бизнес можете да развиете в Русия например, където има население от 250 милиона и разстоянието между някои села е повече отколкото от София до Пловдив. Предполагам, че там има homeschooling колкото искаш. Или Щатите, или Германия. Можеш да станеш Марк Зукербърг на модерното образование. Whatsnext за теб?

За момента нямам интерес да развиваме „Уча.се“ в други страни. Да, финансово звучи много добре и има голям потенциал. Просто седнах и си поговорих със себе си. Много ясно виждам, че моята мисия е тук в България. Искам да се раздам за хората тук и това ме прави щастлив. Едно от най-важните неща за успех в спорт, наука, бизнес е фокусът. Моят фокус е изцяло върху подобряване на живота на хората тук в България и не си го разсейвам с нищо друго. Не го казвам, за да се правя на големия герой, а просто това искам да правя и когато виждам резултатите тук, това ми носи удовлетворение.

Онзи ден говорих с едно момиче, председател на младежка организация в България. Попитах я: Кой е съвременният герой за младежите в България? Отговори ми, че за днешните младежи, кумири са Криско, Левски и Ботев. В тази последователност… Освен, че образованието е проблем в България, възпитанието също е голям проблем. Много разбити семейства, битови проблеми колкото щеш, финансови проблеми, по телевизията BigBrother и „София ден и нощ“ – положението не е розово. Разбра какво искам да те питам… Ако някой има очи да говори с младите в България, май това си ти. Какво може да се направи? 

На много хора няма да им хареса мнението ми, но аз вярвам, че е така. Учениците имат тези уж „странни“ идоли, защото пък хората с много велики ценности почти не успяват да докоснат учениците и да им предадат посланията си. „Странните“ идоли много по-добре са изучили живота на учениците и им дават своя образ на техния собствен, разбираем език. И обратното… Когато човек с много силни ценности не успее да постигне връзка с учениците, те няма как да го чуят и да учат от него. Ние не учим от хора, които не са ни интересни и които не харесваме. Учим от хора, които ни впечатляват. Сетете се кои учители точно помните… Помислете кои са вашите идоли…

Учениците не са виновни, че имат тези „странни“ идоли. Самата среда им предоставя това. Когато средата започне да им предлага и други опции, които успяват да ги докоснат, те ще започнат да ги избират. Аз лично го виждам от моите участия пред ученици. Когато се справя добре и им хвана вниманието, те стават фенове на ценностите, за които им разказвам.

Решението е само едно: активност и действие. Аз и колегите ми сме започнали.